Gyakori kérdések

A footbike a hagyományos rollerek “nagytesója”, vagy más szavakkal a “rollerek Cadillac-je”. Külsőre a bicikli és a roller keresztezése: egy platón állsz 2 nagy kerék között és egy lábbal hajtod magad előre. A footbike-nak olyan fékrendszere van mint a kerékpárnak: a kormányon elhelyezett kar mozgatja a fékpofákat.  A hagyományos rollerhez képest nagy előnye az alacsonyabb plató, a nagy gumiabronccsal felszerelt kerekek és a széles kormány. Ezeknek köszönhetően a footbike kényelmesebb, gyorsabb és a használata kevésbé megerőltető, mint a hagyományos rolleré. 

Azoknak, akik:

  • szeretik az aktív kikapcsolódást,
  • fontosnak tartják, hogy a mozgás szórakoztató legyen,
  • ülőmunkát végeznek: mert az ülőmunkában elgémberedett izmokat, ízületeket mozgatja át a legjobban,
  • formás combot, popsit szeretnének: a footbike ezeket a területeket dolgoztatja meg a leginkább,
  • szeretnék növelni az erőnlétüket, állóképességüket,
  • akiknek fontos az ízületek védelme: a footbike az egyik leginkább ízület kímélő mozgásforma,
  • akiknek minden perc számít: mert munkába menet meg van oldva a napi edzés
  • nem tudnak vagy nem szeretnek kerékpározni: ugyanis alacsonyabban van a súlypont, így nő a biztonság érzet, ill. nincs kényelmetlen ülés,
  • kipróbálnának egy új mozgásformát
  • lépést szeretnének tartani a kismotorral száguldó csemetével, unokával,
  • sportolóknak (akár amatőr, akár profi) kiegészítő cardio edzésként.

Élettani szempontból a futás és a kerékpározás között helyezkedik el. Kevésbé megerőltető, mint a futás és sokkal jobban kíméli az ízületeket. Ugyanakkor intenzívebb, mint a kerékpározás. Előnye a kerékpárhoz képest, hogy a footbike un. whole body workout, azaz a teljes testet átmozgató edzésforma. A comb- és farizom dolgozik a legkeményebben, de bekapcsolódnak a munkába a vádli, a váll, az alsó hát, a mellkas és a kar izmai is.

Egyszerűen más. Footbike-al:

  • nagyobb távolságot teszel meg ugyanannyi idő alatt,
  • kevésbé megerőltető, 
  • jobban kíméli az ízületeket: a platón álló láb folyamatos alátámasztást biztosít a testnek, így mentesíti a toló láb ízületeit (csípő, térd, boka) a terhelés alól,
  • kíméletesen kimozgatja az alsó hát izmait, ami ülő munkát végzőknél különösen jótékony hatású
  • fejleszti az egyensúlyt és a  koordinációs képességet,
  • jobban megdolgoztatja, formálja a far és combizmokat.

Egyszerűen más. A footbike:

  • intenzívebb mozgás, mint a kerékpározás,
  • angolosan: no more ‘pain in the ass’. Komolyan 😉
  • Lassabb mint a kerékpár, így mehetsz vele a járdán is, ill. a legtöbb olyan helyen használható, ahonnan a bicikliket kitiltották (pl. a belváros sétáló övezetei),
  • súlya könnyebb és könnyebben is kezelhető, szállítható, különösen az összecsukható verziók,
  • footbike-ozáskor a súlypont közelebb van a talajhoz, így nagyobb a biztonságérzet. Ezért olyanok is bátran kipróbálhatják, akik nem tudnak, vagy egyensúly problémák miatt soha nem tudtak megtanulni biciklizni,
  • whole body workout, azaz a teljes testet átmozgató mozgásforma. A comb és farizom dolgozik a legkeményebben, de bekapcsolódnak a munkába a vádli, a váll, az alsó hát, a mellkas és a kar izmai is,
  • “zöldebb”, mert a karbantartáshoz alig van szükség kemikáliákra, hiszen nincsenek bonyolult, zsírzást igénylő alkatrészek (hajtómű, lánc), illetve akkumulátort sem tartalmaznak (kivéve az E modellek).

Alapvetően nem, bár már megjelentek az elektromos modellek is. Ezek legtöbbje pedelec technológiával működik, amikor a sportolónak is mozgást kell végeznie az előre haladás érdekében, akárcsak egy elektromos biciklinél. A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően az elektromos footbike-ok egyre nagyobb távolságot képesek megtenni emberi beavatkozás nélkül is.

Egészen biztosan! Egy minimum erőnlétre természetesen szükség van, akárcsak a gyalogláshoz, biciklizéshez vagy úszáshoz. Ha már eddig is rendszeresen sportoltál, hamarosan az utak királya leszel 😉 Ugyanakkor van néhány ellenjavallat. Nem javasolt a footbike, ha boka, térd vagy csípő sérülésed van, vagy ilyen betegségben szenvedsz, vagy ilyen műtéten estél át, pl. csípő protézis. Szintén nem javasolt ha szívbeteg vagy, vagy kezeletlen magas vérnyomástól szenvedsz. A felsorolt esetekben mindenképpen konzultálj orvosoddal, mielőtt belevágsz a footbike-ozásba. A footbike-okat mindenki a saját felelősségére használja!

Minden korosztály bátran űzheti, nincs sem minimum, sem maximum korhatár. A jelenlegi footbike-osok között sokan tartoznak a senior korosztályba és bizony akár napi 30-40 km-t is rollereznek.

Az állóképesség és az izomzat minden korban fejleszthető!

Igen van. A nagy és a közepes modellek kb. 150 kg-ig, a kicsi, ill. az összecsukható modellek maximum 120 kg-ig tehelhetők. A maximum terhelhetőség gyártónként és modellenként változó lehet. A terhelhetőségi határokat mindenképpen vedd figyelembe, mielőtt belevágsz a footbike-ozásba. 

A footbike egyik nagy előnye, hogy igen széles a sebesség skála. Haladhatunk vele akár lépés tempóban is, vagy annál kicsit gyorsabban, kényelmes 6-8 km/óra sebességgel. A 10 km/órás sebesség már egy laza edésnek számít. A határ a csillagos ég, csakis a saját edzettségünkön és állóképességünkön, no meg a terepen múlik, hogy milyen gyorsan száguldunk. A versenyzők egy-egy hosszú távú versenyen (25-40 km) 20-25 km/óra átlagsebességet érnek el.

Válassz kényelmes öltözetet. Nincs speciális footbike ruházat, akár normál utcai ruhában is lehet footbike-ozni. Aki sportruházatot szeretne, válasszon futó vagy kerékpáros öltözetet. 

Egy kényelmes nadrág mindig jobb választás, mint a mini vagy maxi szoknya. Nyáron jól jön egy baseball sapka, hűvös időben pedig sál, sapka és kesztyű.

Ajánlott a lapos talpú cipő vagy sportcipő, utóbbi esetben egy sima tornacipő,  gyaloglócipő, gördeszkás- vagy futócipő a legjobb választás.

Sisak (kerékpáros vagy rolleres), láthatósági mellény, esetleg sportszemüveg, kerékpáros kesztyű. Térd és könyökvédő használata nem jellemző, de vedd fel bátran, ha így jobban biztonságban érzed magad.

  • magas sarkú cipőt,
  • hosszú szoknyát.

Bár nem tilos a viselésük, balesetveszélyesek lehetnek.

Alapvetően minden időben, amikor szívesen útnak indulsz. A főszezon tavasztól őszig tart, akárcsak a kerékpáros idény.

A footbike Finnországból származik. Feltalálója Hannu Vierikko finn atléta, profi kicksled versenyző, sokszoros finn bajnok.

A kicksled egy hagyományos skandináv téli sport. Elhivatott sportolóként Hannu olyan eszközt szeretett volna létrehozni, amellyel nyáron is készülhet a téli megmérettetésekre. Olyat, amely fejleszti az izomzatát, erőnlétét és az állóképességét, ugyanakkor kíméli az ízületeit, amelyeket a sok edzés már erősen igénybe vett. Így született meg a kickbike – más néven footbike –  1991-ben. Fő sportágában Hannu 60 alkalommal hozta el a bajnoki címet, melyben alapvető szerepe volt a footbike edzéseknek. Ő ma az egyik vezető footbike gyártó cég alapítója és tulajdonos-vezérigazgatója.